Core har flere verktøy du kan bruke for å hente ut rapporter, og vi vil her prøve å vise frem hvor du kan lete etter relevant informasjon.
Hvilke rapporter finnes?
Rapportene i Core er i all hovedsak delt inn i 4 hovedområder: Journaler, Rapportområde (inklusive "BI-rapporter"), Avansert søk og Internkontroll.
Journaler
Oppdragsjournal
Oppdragsjournalen ligger inne på både avdeling, foretak og kjede. Du vil få ut forskjellig journal avhengig av hvor du henter den ut fra - enten kun for avdeling, for hele foretaket, eller for hele kjeden (gjelder franchise-kunder). Du kan filtrere på dato, og det finnes et søkefelt hvor du kan søke etter oppdrag.
Meglingsjournal (Omsetningsjournal)
Meglingsjournalen ligger inne på både avdeling, foretak og kjede. Du vil få ut forskjellig journal avhengig av hvor du henter den ut fra - enten kun for avdeling, for hele foretaket, eller for hele kjeden (gjelder franchise-kunder). Du kan filtrere på dato, og det finnes et søkefelt hvor du kan søke etter oppdrag. Rapporten viser også antall salg (utleie), sum vederlag og sum kjøpesum (utleiesum).
Depotjournal (Depotoversikt)
Depotjournalen ligger inne på både avdeling, foretak og kjede. Du vil få ut forskjellig journal avhengig av hvor du henter den ut fra - enten kun for avdeling, for hele foretaket, eller for hele kjeden (gjelder franchise-kunder). Du kan filtrere på dato, i tillegg til at det finnes avansert filtrering for bl.a. dokumentstatus, depottype, depotsted, m.m.
Oppgjørsjournal
Oppgjørsjournalen ligger inne på både avdeling, foretak og kjede. Her vil du få presentert alle oppdragene som oppgjørsavdelingen har mottatt / akseptert. Det gjøres innslag i journalen når oppdraget settes i en oppgjørsstatus som tilsvarer Oppgjør mottatt. Du kan filtrere på dato, og det finnes et søkefelt hvor du kan søke etter oppdrag.
Factoringjournal
Factoringjournalen ligger inne på både avdeling, foretak og kjede. Du vil få ut forskjellig journal avhengig av hvor du henter den ut fra - enten kun for avdeling, for hele foretaket, eller for hele kjeden (gjelder franchise-kunder). Du kan filtrere på dato, og det finnes et søkefelt hvor du kan søke etter oppdrag.
Rapportområde
Det er et overordnet rapportområde med en samling av excel-, rente-, KTI- og Power BI-rapporter. Dette området finner du i hovedmenyen, og fane for "Rapporter":
Vær oppmerksom på at det kan variere fra kjede til kjede hvilke valg du får opp i "Rapporter", avhengig av hvilke funksjoner dere har aktivert.
Transaksjonsrapporter
Transaksjonsrapportene er delt inn i Hovedbokutskrift, Saldoliste og Halvårsrapport til Finanstilsynet. Herfra kan du blant annet avstemme klientkontoentkontoen, avstemme klientansvarsret og hente ut tall som brukes til å rapportere halvårlig til Finanstilsynet.
Rente-rapport
Herfra kan du avstemme klientrentene, og hente ut oversikt over eiendomsmeglers renter.
KTI-undersøkelsesrapport
For kunder som bruker Core sin kundeundersøkelse, så vil dette området presentere svarene på disse, iht. periodene du velger og for hvilke foretak.
Power BI
BI rapporter som ligger i Core er rapporter som er satt opp for det enkelte foretak. I Core ligger det standard rapporter som kan velges. Det kan også lages nye rapporter etter bestilling.
Standard BI-rapporter
Nøkkeltall
Her vil du få et raskt overblikk over antallet signeringer, salg, provisjon og tilrettelegging. Du ser også antall salg og signeringer fordelt per måned. Rapporten er ment å gi deg en rask "fot i bakken".
Oppdragsreserve
Viser deg hvor mange oppdrag du har i porteføljen som ikke er solgt enda, og i hvilken fase disse oppdragene er per i dag. Du kan filtrere på fasene, og du vil få presentert hvilke oppdrag det er som ligger i reserven.
Omsetning
Denne viser deg alle oppdrag som er registrert som solgt, og hvor mye vederlag som er bokført i hvert enkelt oppdrag. Du kan også drille ned i oppdragene for å se akkurat hvilke bilag som er bokført, og beløpene på disse.
Resultatbørs
Hall of Fame for de ansatte. Viser hvor mye hver ansatt har opptjent, iht. kjedens retningslinjer for hva som skal innberegnes i resultatbørs-grunnlaget. Legger for mange kjeder grunnlaget for "Topp 10" e.l.
Lønnsrapport - Saldo megler
Dersom du ikke har satt opp automatisk lønnsberegning, anbefaler vi deg å bruke denne for å hente ut de ansattes provisjonsgrunnlag. Her kan du legge til og fjerne inntektskontoer som skal eller ikke skal være en del av provisjonsgrunnlaget, og vil kunne bruke hver meglers total for å beregne lønningen.
Saldorapport
Gir deg saldo på alle kontoene dine.
Salg og signeringer
Viser deg avdelingens signerte oppdrag og solgte oppdrag for en bestemt periode, og du kan drille ned for å se antallet per ansatt.
Avanserte søk, fliser og Dashboard
De avanserte søkene som ligger i Core er, som navnet tilsier, veldig avanserte. Her kan det filtreres ut oppdrag basert på en rekke forskjellige søkekriterier. Søkekriteriene kan eksempelvis være dato for bestemte milepæler som salgsdato, hvorvidt kjøper skylder penger, eller om en megler har krysset av et sjekklistepunkt eller ikke.
Avanserte søk danner grunnlaget for alle flisene som ligger i dashboardet, men det kan også lages flere avanserte søk som ikke nødvendigvis trenger å ha sin egen flis. Hvis du vil vite mer om hvordan du lager dine egne avanserte søk, kan du lese denne artikkelen.
Det finnes veldig mange avanserte søk og fliser i Core som standard. For å lese mer om relevante avanserte søk for akkurat deg, gå ned til seksjonen for "Hvilke rapporter brukes når?" og let etter din rolle.
Internkontroll - rapporter for fagansvarlig
Alle rapporter for fagansvarlig finnes finnes i Internkontrollsjekklisten, og du kan lese mer om Internkontrollsjekklisten her. Nedenfor er en kort beskrivelse av hver rapport, med lenke til hvor du kan finne mer utfyllende beskrivelser om funksjonaliteten.
Markedsrapport (prisavvik)
Denne rapporten viser frem oppdrag som er solgt, og til hvilken pris. Det er en egen kolonne som presenterer prisavviket i prosent.
Hvitvaskindikatorrapport
Hvitvaskindikatorrapoorten viser frem hvilke saker det er gjort sjekklistevalg som flagger oppdrag med "Høy risiko" for hvitvasking. Du kan lese mer om hvordan denne rapporten fungerer her.
Avviksrapporter
Det finnes tre forskjellige avviksrapporter i Core, og disse er nærmere beskrevet i denne artikkelen. Vær oppmerksom på at rapportene oppsummerer avvik forskjellig, ut ifra om oppdraget har blitt overført til oppgjør eller ikke, og i hvilken måned fagansvarlig har registrert avviket.
Ansattes CV, rettigheter i fast eiendom og kurspoeng
Kontroll av dette gjøres i modul for Ansattkontroll. Her er all nødvendig informasjon samlet i et enkelt grensesnitt, med mulighet for å lage en egen ansatt-rapport.
Hvilke rapporter brukes når?
For daglig leder
Daglig leder kan ha mange forskjellige rapportbehov, men vi vil her ta for oss de vanligste.
Oppdragsstatistikk - BbV
Denne er laget som et avansert søk, og her kan du filtrere på kolonnene for når henvendelsen ble registrert, når oppdragene ble journalført og når de ble solgt. Det er også en kolonne som viser meglers tilgodehavende. Vær oppmerksom på at dette søket i utgangspunktet "viser deg alt" frem til du filtrerer på en av datoene. Ved å bruke dette søket får du en inngående oversikt over hvilke oppdrag som er signert inn eller solgt i den perioden du søker mot.
Lønnsrapportering
Dersom du ikke har aktivert modul for automatisk lønnsberegning, må du bruke en rapport for å hente ut de ansattes lønnsgrunnlag og bergene provisjon av det - til dette anbefaler vi BI-rapporten "Lønnsrapport - Saldo megler".
Kontoroversikt
Når du ønsker en rask oversikt over kontorets status, bør du bruke BI-rapporten "Nøkkeltall". Hvis du ønsker å gå mer ned i dybden på hva dere har faktisk tjent, så anbefaler vi å bruke BI-rapporten "Omsetning". For å se hvor mye ditt kontor har liggende i pipeline kan du se til BI-rapporten "Oppdragsreserve".
Oppfølging av salgsbudsjett og måloppnåelse
Dette gjøres enklest gjennom rapportmodulen i Broker Leads.
For økonomi- og oppgjørsavdelingen
For økonomi- og oppgjørsavdelingen har vi egne hjelpeartikler for hvordan du skal avstemme. Se følgende artikler for:
I tillegg til verktøy for avstemming, bør økonomi- og oppgjørsmedarbeiderne også være kjent med bilagssøk og faktura som beskrevet under.
Bilagssøk
Bilagssøket ligger i hovedområdet for Oppgjør. Her får du avansert filtrering i toppmenyen, i tillegg til filtreringsmuligheter på flere av kolonnenene. Søket er veldig versatilt og kan løse mange problemstillinger for økonomimedarbeidere. For den som har jobbet i Webmegler tidligere og er kjent med Bilagsrapport / Bilagsjournal, så er dette erstattende funksjonalitet for denne, foruten at søket skjer inne i meglersystemet fremfor i en excel-fil:
Faktura
Oversikt over alle utgående fakturaer sendt ut gjennom Core finnes i hovedområdet for Oppgjør. Her kan du filtrere ut fakturaene etter hvilke kriterier du ønsker å få dem opp - for eksempel kun "Utløpt" hvis du skal jobbe med purringer, eller kun "Inkasso" dersom du skal følge opp fordringer som er oversendt deres innkrevningsselskap. Disse statusene gjenspeiles av hvilken status en faktura har i det gitte oppdraget:
For å lese mer om fakturering i Core, kan du gå til denne artikkelen.
For kjedeledelsen
Rapportene i Core er avgrenset til å gjelde det foretaket man er logget inn som. Når det er sagt, er det laget egne rapporter for kjedeledelsen som tar med globale tall.