Avvik mellom Klientkonto Core og Klientkonto Bank
A. Saldo i Bank er HØYERE enn i Core
Dette betyr at det er penger i banken som systemet ikke har fanget opp, eller at systemet har registrert en utbetaling som ikke har skjedd/er feilført.
Manglende innbetaling:
En innbetaling har kommet på konto, men er ikke registrert i Core.
Løsning: Sjekk innbetalinger i Bank mot hovedboksrapporten.
Feil ved utbetaling:
Utbetaling er ført i feil periode.
En manuell føring er gjort som en utbetaling, men er ikke en reell banktransaksjon.
Løsning: Sjekk utbetalingsbeløp ved bilagssøk eller sammenlign mot hovedboksrapport. Gå deretter inn på det spesifikke oppdraget og kontroller bilaget.
B. Saldo i Bank er LAVERE enn i Core
Dette betyr at systemet (Core) tror dere har mer penger enn det som faktisk står på konto.
Innbetaling ført, men ikke mottatt:
En innbetaling er registrert i systemet, men pengene har ikke kommet inn på bankkontoen ennå.
Løsning: Sjekk innbetalinger i Bank mot hovedboksrapporten.
Korrigert utbetalingsbilag:
En utbetaling er ført og gjennomført i bank, men selve utbetalingsbilaget i Core er blitt korrigert/endret etter at betalingen ble utført.
Løsning: Sjekk utbetalingsbeløp ved bilagssøk eller sammenlign mot hovedboksrapport. Gå deretter inn på det spesifikke oppdraget og kontroller bilaget.
Avvik
Feilføring av renter
Avvik her skyldes ofte feil i føring av renter på oppdrag og renteoppdraget.
Feilsøking: Gå til hovedboken og sorter på teksten "renter".
Hensikt: Ved å sortere slik at alle renteføringer følger hverandre, blir det enklere å se om rekkefølgen er logisk og om det er duplikater eller mangler.
Slik sorterer du renten i hovedbok på tekst.
Sorter så beløp fra minst til størst
Match beløp som er minus med de som er pluss.
Er det ikke match, har du funnet avvikene.
Hjelpeverktøy til klientavstemning og renteansvar.



