Gå til hovedinnhold

Får du feilmelding når du skal signere med BankID i Broker Leads?

Oppdatert for over 3 uker siden

Slik løser du problemet når signeringen mislykkes.

Opplever du at BankID-signeringen av oppdragsavtalen mislykkes, og oppdragsgiver får en feilmelding som sier at informasjonen du oppga ikke stemmer med detaljene i dokumentet?


Dette er en feilmelding som kommer fra vår signeringsleverandør, Scrive. Den skyldes at informasjonen BankID-en overfører til systemet, ikke stemmer overens med informasjonen som er lagt inn i Broker Leads. Vanligvis er dette relatert til fødsels- og personnummeret.

Det er to måter å løse dette på. Vi anbefaler alternativ 2 for en raskest mulig løsning.

Alternativ 1: Kontakt banken din

Dette er en mer langsiktig løsning. Oppdragsgiver kan kontakte banken som utstedte BankID-en din og be dem om å oppdatere formatet på dataen de overfører til det nyeste formatet.

Alternativ 2: Signer uten BankID (Anbefalt for rask løsning)

Dette alternativet lar deg fullføre signeringen umiddelbart ved å bruke en digital signatur og opplasting av ID.

  1. Avbryt signeringen: Først må du avbryte den pågående avtalen i Broker Leads. Se vår hjelpeartikkel om hvordan du kan kansellere en avtale her.

    • Merk: Hvis andre oppdragsgivere allerede har signert med BankID, må de signere på nytt.

  2. Endre signeringsmetode: Åpne avtalen på nytt. Under "Oppdragsgiver", finn den aktuelle personen og endre innstillingen for "Signer med Bank ID" fra "Ja" til "Nei". Andre parter kan fortsatt signere med BankID hvis de ønsker det.

  3. Send ut avtalen på nytt: Når du sender ut avtalen på nytt, vil du ikke lenger få en automatisk SMS eller e-post til vedkommende som skal signere. Du vil i stedet få en signaturlink du kan sende manuelt. Trykk på "Kopier"-knappen for å kopiere lenken, og send den til kunden via SMS eller e-post.

    • Viktig: Dette er en engangslenk. Hvis lenken allerede er åpnet én gang, må du kopiere en ny lenke fra Broker Leads for at kunden skal kunne signere.

  4. Fullfør signeringen: Når kunden åpner lenken, vil de få en steg-for-steg veiledning for å signere. De må da:

    • Signere direkte på skjermen (via mobil, nettbrett eller PC).

    • Laste opp en kopi av gyldig legitimasjon.

    • Trykke på "Signer" for å fullføre.

Når alle steg er fullført, vil avtalestatusen oppdateres til "Signert" for den aktuelle personen i Broker Leads.


Vi er klar over denne utfordringen og jobber med å finne en mer permanent løsning.

Svarte dette på spørsmålet?