Gå til hovedinnhold
Alle samlingerCORE | FagsystemE-tinglysing
Hvorfor får jeg feilmeldinger ved E-tinglysing

Hvorfor får jeg feilmeldinger ved E-tinglysing

Får du eller banken feilmelding ved e-tinglysing?

Oppdatert for over 2 måneder siden

Denne artikkelen forklarer hva de forskjellige feilmeldingene betyr og hvordan du kan løse dem.


Feilmelding:

Det oppstod en systemfeil (correlationId b0d2238d-a339-47df-93b5-cdbd6e2c357c). Detaljer: The formatter threw an exception while trying to deserialize the message: There was an error while trying to deserialize parameter http://kartverket.no/grunnbok/ws.api/vs/service/ident:findPersonldsForIdemtsResponse. The innerException message was 'Error in line 1 position 752. 'EndElement' 'entry' from namespace 'http:kartverket.no/grunnbok/wsapi/v2/service"servicetyper' is not expected. Expecting element 'value'.' Please see Innerexpection for mopre details. Vennligst prøve på nytt senere, eller kontakt support


Løsning: Denne feilmeldingen kan oppstå hvis de siste 5 sifrene i fødselsnummeret til kontaktene som er registrert som selgere, ikke er fylt ut.

Gå til kundekortet til selgeren

Klikk på Rediger kontakt for å legge inn de siste 5 sifrene.

Feilmelding:

Feil ved validering: Valideringsfeil fra Kartverket. Obligatoriske felter må være utfylt. Kombinasjonen av dokumentavgiftsårsaker, omsetningstype, utlyst til salg på det åpne marked, vederlag og dokumentavgiftsgrunnlaget er ikke tillatt. Angitt kode (H). Lovlige koder: (B, M, R, W)

Løsning: Denne feilmeldingen oppstår hvis kjøpesum og dokumentavgiftgrunnlag ikke er likt .

Gå til fanen "Betingelser" og rediger avgiftsgrunnlaget. Hvis det er en grunn til at det ikke stemmer overens, må du legge ved et vedlegg med "Begrunnelse for dokumentavgift".

- Trykk på "Legg til dokument i pakke", merk av for "Begrunnelse for dokumentavgift"

-Trykk deretter på "Opprett".






Feilmelding:

Feil mottat fra megler.Status: UkjentRegisterenhet Beskrivelse: Ingen registerenhet treff: kunne ikke knytte registrerenhet(er) fra oversendt intensjonsforespørsel til oppdrag i meglersystemet. Vennligst sjekk at intensjonsmeldingen er registrert med riktig(e) registerenhet(er) og at megler har registrert oppdraget med riktig eierform tomt og markert oppdraget som solgt. Hint: Vi finner ikke en sak hos megler med matrikkelinformasjon i lånesak. Ta kontakt med megler for å avklare korrekt informasjon.


Løsning: Oppdrag som er opprettet og aktivert i Webmegler, og som deretter er overført til Core, kan havne i DSVE-avviklisten når banken prøver å sende pantedokumentet. I slike tilfeller må du kontakte support, så vi kan fjerne oppdraget fra avvikslisten.


Feilmelding:

Feil ved validerinng: Valideringsfeil - se begrunnelser. Strukturell validering - Forsendelse mangler dokumenter.

Løsning: Omsetningstype er ikke valgt, derfor vises ikke skjøtet.

Gå til fanen Betingelser.

Under Salgsdata kan du velge riktig omsetningstype.


Feilmelding:

Feil ved validering: Valdieringsfeil fra Kartverket.
Kontroll av signaturer for rettighetshavere i pant.
-Det mangler signatur på dokumentet for ...........


Løsning:

Feilmeldingen oppstår fordi det er registrert en ektefelle. En oppdatering for samtykke fra ektefelle i e-tinglysing vil bli tilgjengelig i uke 4. En midlertidig løsning er å markere ektefellen som selger og deretter prøve å tinglyse på nytt. Når tinglysingen er godkjent, kan rollen som selger fjernes fra ektefellen.


Feilmelding:

Det oppstod en systemfeil (correlationId facc4d63-fa49-45ed-a217-8c3e48a7808b). Detaljer: The formatter threw an exception while trying to deserialize the message: There was an error while trying to deserialize parameter http://kartverket.no/grunnbok/wsapi/v2/service/ident:findPersonIdsForIdentsResponse. The InnerException message was 'Error in line 1 position 601. 'EndElement' 'entry' from namespace 'http://kartverket.no/grunnbok/wsapi/v2/service/servicetyper' is not expected. Expecting element 'value'.'. Please see InnerException for more details. Vennligst prøv på nytt senere, eller kontakt support.


Løsning:
D-nummer er et identifikasjonsnummer som kan tildeles utenlandske personer som ikke har norsk fødselsnummer, men som trenger å bli identifisert av norske myndigheter. Kontroller D-nummeret i kundekortet til selger eller kjøper, da det skal bestå av 11 sifre.



Feilmelding:

"Feil ved validering: Valideringsfeil fra Kartverket.
Oppdatering av Grunnboken må være gyldig

  • Pant (OB_PDO) kan ikke hefte i Eiendomsrett som mangler aktiv registerenhetsrettsandel

Oppdatering av Grunnboken må være gyldig

AnnenHeftelse (AH_URK) kan ikke hefte i Eiendomsrett som mangler aktiv registerenhetsrettsandel"

Løsning: Det kan være fordi seksjonsnummeret mangler i matrikkelen. Rediger matrikkelen og legg inn seksjonsnummeret. Hvis eiendommen ikke er seksjonert, må du kontakte Kartverket. Du kan kontakte dem via Jira, og hvis du ikke har en bruker, kan Kjell opprette en for deg.

Her er linken: https://kartverket.atlassian.net/servicedesk/customer/portals


Feilmelding:


Feil ved valdiering: Valideringsfeil - se begrunnelse
Strukturell validering

  • Forsendelse mangler innsenders identifikasjonsnummer.

  • Mangler oppsett for elektronisk signering av dokument.


    Løsning:

    Sjekk om oppgjørsfirmaet er registrert på oppdraget under Personal > Oppgjørsfirma.





Svarte dette på spørsmålet?