Merk at det vil kunne være ulikheter i oppsett avhengig av meglerkjede og leverandør, eksemplene under gjelder for IVIT. Ta gjerne med din fagansvarlig for utfyllende informasjon for din meglerkjede.
Hvordan bestille et takstoppdrag
Gå til menyen Tjenester.
Velg riktig bestillingstype:
Norsk Takst og andre tilstandsrapporter
eller Bestill tilstandsrapport Fremtind
Velg ønsket rapporttype (for eksempel tilstandsrapport, verditakst m.m.)
Fyll ut oppdragsinformasjon
Oppgi detaljene for boligen og oppdraget.
Du kan legge til tilleggstjenester:
Plantegning
Verditakst (markedsverdi i tillegg til tilstand)
Energirapport
Velg fakturamottaker
Ønsker kunden 6 mnd rentefri betalingsutsettelse?
Huk av for dette. Kunden får da tilbud direkte fra takstforetaket.
NB: Takstforetaket må ha SVEA-avtale, og kunden må være kredittverdig.
Velg takstforetak
Søk eller velg ønsket foretak.
Du kan merke foretrukne foretak som favoritter – disse vises øverst i listen.
Del meglerpakken
Last opp dokumenter under Dokumenter og tagg dem som:
Kommunalinformasjon
Egenerklæringsskjema
Fasadetegning
Del med takstmann
Fra Infoland
Takstingeniøren får da tilgang til dokumentene i sitt system.
Følg med på status
Alle med tilgang til oppdraget kan følge status i Core
Du får varsler (bjelle-notifikasjoner) ved endringer.
Når rapporten er ferdig, sendes den automatisk tilbake til Core.
Dokumenter havner i mappen IVIT under Dokumenter.
Følgende data overføres fra IVIT til Core:
Bygningsinformasjon/byggemåte
BRA
BRA-i
BRA-e
BRA-b
P-rom
GUA
AHL
TBA
Dato for takst
Byggeår
Energikarakter (hvis denne er satt i rapporten)
Oppvarmingskarakter (hvis denne er satt i rapporten)
Takstingeniør
Takstfirma
Under «Bygningsinformasjon og byggemåte» overføres data om konstruksjoner og tilstandsdata. Av tilstandsdata overføres TG2, TG3 og TGUI i den rekkefølgen.
NB! Hvis det genereres en ny tilstandsrapport så overskrives dataene i disse feltene.