Del 1. Start
Det er anbefalt at du går gjennom dokumentasjonen samtidig som du navigerer og trykke deg gjennom Core.
Hjemskjermen
En naturlig start i core er fra din Hjem fane.
I denne gjennomgangen vil vi ta utgangspunkt i et oppsett av fliser vi mener kan være hensiktsmessig for oppgjør.
NB! Utseende, innhold og funksjonene til flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak.
På din hjemskjerm vil du ha fliser tilpasset din rolle.
Det er også mulig å lage fliser selv.
Del 2. Mottak av et oppdrag fra megler
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Når megler har overført et oppdrag til oppgjørsavdelingen vil den legge seg under flisen mapper til behandling. Tallet på flisen vil indikere hvor mange saker som ligger under akkurat denne flisen.
Når du trykker på flisen vil du komme til en liste over oppdrag sendt fra megler.
Du kan her sortere listen ved å trykke på f.eks adresse eller oppgjørsansvarlig øverst i listen.
Herfra kan du gå inn på oppdraget ved å klikke på det lille huset på venstre side under kolonnen lenke.
Når du trykker på huset vil du komme inn på dette oppdragets fanen nøkkelinfo.
Det vil da være naturlig å åpne sjekklisten ved å klikke den frem helt øverst i høyre hjørne på skjermen, dersom ikke dette alt er gjort.
Trykk på fanen Oppgjør for å komme til oppgjør for dette oppdraget.
Oppgjørsbildet består av flere bokser.
Disse kan minimeres eller utvides ved å trykke på haken i boksen.
I boksene vil det være flere valg for å utføre oppgaver knyttet til denne boksen.
Valgene for å utføre oppgaver er dynamiske og vil endre seg, fremkomme eller skjules når de er relevante eller ikke.
Det vil f.eks. være andre valg når du har huket av på et bilag i boksen oppdragets regnskap
Del 3 Sjekkliste
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Det er anbefalt å benytte sjekklisten gjennom hele oppdragets levetid.
Sjekklisten vil være din guide til å styre deg gjennom oppdagets faser.
Den vil sikre kvalitet og kontroll samt minimere risikoen for feil om en er satt opp riktig.
Sjekkliste
Her kan du gjøre innstillinger for sjekklistens filtere.
+ tegnet på venstre side utvider punktene under denne fasen i sjekklisten.
Her kan du søke i sjekklisten.
1. For å utvide sjekkliste fasen f.eks mottak av ny sak trykker du på + tegnet.
Sjekkliste punktene vil nå dukke opp.
Tykker du på - tegnet vil du lukke fasen i sjekklisten.
2. Det er viktig å merke seg at punktet kan være minimert eller utvidet.
Du må tykke på haken som peker opp eller ned i sjekklistepunktet for at punktet skal være minimert eller utvidet.
Hvordan punktene åpner seg kan du også styre fra innstillingen for sjekklisten.
Del 4. Klargjøring / kontroll av oppdrag
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Ved klargjøring / kontrollering av oppdraget er det anbefalt å bruke sjekklisten på oppdraget til hjelp. Vi arbeider oss gjerne gjennom sjekklisten punkt for punkt samtidig som vi utfører oppgaven.
Å registrere oppgjørsansvarlig på oppdraget gjør du under oppdragets fane Personal og i boksen Oppgjørsansvarlig.
Hente grunnboken kan gjøres under fanen nøkkelnfo (1.) og i boksen grunnbok (2.)
Det vil nå være naturlig å se på dokumenter/filer i saken, disse finner du under fanen filer for oppdraget.
Depotjournalen finner du i oppdragets fane journal - i boksen Depotjournal.
For elektroniske dokumenter til tinglysning må du inn i fanen E-tinglysing.
Du vil her få tilgang til ditt foretak/avdeling sin løsning for elektroniske dokumenter
Merk deg at denne fanen kun er synlig dersom E-tinglysing er mulig for hele eller deler av prosessen for oppdraget.
Legge til pengeheftelse
Pengeheftelser fra grunnboken, kan du velge at skal legge seg inn på oppdraget når du henter grunnbok.
Du kan legge til en pengeheftelse eller transport i fanen Oppgjør(1.) i boksen Pengeheftet(2.) og trykker på +pengeheftelse(alt+e) eller +transport (alt+t) (3.)
Knytte et lån til en pengeheftelse.
Gå til fanen oppgjør (1.) så til boksen pengeheftelser (2.) du vil her kunne trykke på meny for pantedokument registrert under pengeheftelser
(3.) her vil du få valg om å legge til lån (4.)
Når du skal legge til lån fyller du ut i pop-up boksen Legg til lån og trykker lagre.
I boksen pengeheftelser vil du kunne utvide informasjonen eller minimer den ved å trykke på haken helt til venstre i kolonnen (1.) når informasjonen er utvidet vil du får informasjon om pantet (2.) og informasjon om lån som er knyttet til pantet (3.)
Du må trykke på haken til høyre i boksen for lån for å utvide informasjonen om lån (1.)
Du vil da få tre valg for lånet nederst i boksen (2)
Her kan du +utbetaling, redigere og slett lånet
Når du har arbeidet deg gjennom sjekklisten for klargjøring/kontrollfasen er det naturlig at saken får en ny oppgjørsstatus.
Del 5. Endring av oppgjørsstatus
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
For å få en god flyt for oppdrag og for å kunne ha god kontroll over oppdrag er det viktig at oppdraget endrer oppgjørsstatus gjennom de forskjellige fasene for oppdraget i oppgjørsdelen.
Endring av oppgjørsstatus kan skje via sjekkliste dersom dette er satt opp av ditt foretak.. Dersom et sjekkliste punkt er satt opp til å endre en status vil det fremkomme et lite ikon/robothode i sjekklistepunktet. Dette indikerer at det skjer noe på automatikk i bakgrunnen når du huker av sjekkliste punktet. Du vil også kunne se hvilken endring som gjøres på oppdraget ved å holde din musepeker over ikon/robothode
Manuelt endrer du oppgjørsstatus ved å trykke på statusen.
Etter endring av oppgjørsstatus vil saken flyttes i flisene dine, forutsatt at ditt foretak har satt opp denne funksjonaliteten for deg. I dette eksempelet, basert på den oppsatte flyten og flisoppsettet, har oppdraget nå flyttet seg til flisen som heter Mappe OK - venter på penger.
Del 6. Oppdraget har mangler
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør.
I enkelte tilfeller har saken mangler når den sendes over fra megler.
Dersom ditt foretak har satt opp denne løsningen via statusflyt, sjekkliste og fliser vil du kunne “returnere” saken tilbake til megler for utbedring.
Dette kan styres av et sjekkliste punkt eller ved trykke på endring av status.
Saken vil da legge seg tilbake til en flis som kan se slik ut på meglers hjemskjerm.
Del 7. Penger innbetalt
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Når innbetalinger er hentet fra bank vil penger kommer inn på oppdraget.
Innbetalinger ser du i boksen oppdragets regnskap når du er i oppgjørsfanen (1.)
Du vil også kunne se innbetalingen i linjen under informasjon om oppdraget når du er i oppgjørsfanen (2.) Husk på å huke vekk inkluder: kladder, for at innbetalt beløp i bank skal fremkommer i sin helhet.(3.)
For å varsle partene og megler om oppgjør er innbetalt eller ikke, gjøres dette via sjekklisten dersom dette er satt opp av ditt foretak. Du må trykke på SMS malen som skal sendes ut i Sjekklisten.
Du vil da få opp malen som er satt opp for deg. Du kan da gjøre endringer i mottaker og tekst om nødvendig. Trykk Send for å sende.
SMS kan også sendes fra kommunikasjon fanen (1.) i boksen SMS.(2.)
For å sende SMS må du klikke på + send SMS. Du vil da ha mulighet til å opprette en SMS fra dokumentmal for SMS eller skrive ønsket tekst selv.
Det vil være mulig å søk etter mottakere i søkefeltet eller legge til fra roller på oppdraget.
Når penger er kontrollert og bekreftet at de er innbetalt til de rette partene vil det være naturlig at oppgjørsstatus endres igjen. Endring av oppgjørsstatus kan skje via sjekkliste dersom dette er satt opp av ditt foretak, dette kan du se om ikon av et robothodet er på sjekkliste punktet.
Du kan også endre oppgjørsstatus ved å trykke på oppgjørsstatusen.
Etter endring av oppgjørsstatus vil saken flyttes i flisene dine, forutsatt at ditt foretak har satt opp denne funksjonaliteten for deg. I dette eksempelet, basert på den oppsatte flyten og flisoppsettet, har oppdraget nå flyttet seg til flisen som heter Venter protokoll -Overtagelse bekreftet. Vi venter nå på at overtagelsen skal finne sted og vi skal motta overtagelsesprotokollen
Del 8. Overtagelse og tinglysing av skjøtepakke.
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Send skjøtepakken for tinglysning.
Når overtagelse er gjennomført samt protokoll og dokumenter til tinglysning er mottatt.
Skal du sende skjøtepakken til tinglysing.
Overtagelsesprotokollen
Overtagelsesprotokollen finner du i fanen filer. Her finner du også andre filer / dokumenter knyttet til oppdraget.
Grunnbok
En sjekk av grunnboken kan gjøres under fanen nøkkelnfo (1.) og i boksen grunnbok (2.)
Opprettelse av tinglysningsbrev til Statens Kartverket.
Følgebrev til Statens Kartverket kan opprettes via sjekklistepunkt, dersom dette er lagt opp for deg av ditt foretak. Trykk på malen i sjekklisten - brevet vil da åpne seg i en ny fane.
Dersom ditt foretak ikke har satt opp dette i sjekklisten kan følgebrev til Statens Kartverk opprettes fra Dokumenter ->Dokumentmaler.
Gå til (1.) fanen dokumenter og tykk (2.) + legg til mal.
Velg mal som er ønskelig å flette og trykk Flett (Alt + Enter)
Her kan du også søke etter malen du ønsker, Du kan søke generelt, på navn på mal, dokumenttype og tags. Det er også mulig å kombinere et søk (f.eks navn + tag.)
Føring av dokumenter i depotjournal gjør du i fanen journal:
Gå til Journal så Depotjournal
Legg til nytt dokument i depotjournal.
Legg til ved + Legg til nytt dokument i høyre hjørne
Vindu for å legge til nytt dokument dukker opp, fyll ut og lagre.
Endre status på dokumenter i depotjournalen,
For å endre status, dele dokument, endre eller slette et dokument, velg dokumentet det skal gjøre en endring på . Valgene for endringer dukker da opp til høyre i depotjournalen.
Du kan endre status på flere dokumenter samtidig.
Dersom statusen skal endres på flere dokumenter huker du av de dokumentene det gjelder.
Det da kun mulig å endre status og slette dokumentene.
E-tinglysning.
Elektronisk tinglysning av dokumenter gjøres under fanen for E-tinglysning.
Her finner du e-tinglysingsløsningen ditt foretak har valgt for deg.
Når skjøtepakken er sendt tinglysing per post eller elektronisk, vil det være naturlig at saken får en ny oppgjørsstatus.
Endring av oppgjørsstatus kan skje via sjekkliste dersom dette er satt opp av ditt foretak, dette kan du se om ikon av et robothodet er på sjekkliste punktet.
Du kan også endre oppgjørsstatus ved å trykke på oppgjørsstatusen.
Etter endring av oppgjørsstatus vil saken flyttes i flisene dine, forutsatt at ditt foretak har satt opp denne funksjonaliteten for deg. I dette eksempelet, basert på den oppsatte flyten og flisoppsettet, har oppdraget nå flyttet seg til flisen som heter sendt tinglysning. Vi venter nå på at skjøtepakken skal tinglyses:)
Del 9. Mappen har mangler og skjøtepakken kan ikke sendes til tinglysning.
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Mappen har mangler og skjøtepakken kan ikke sendes til tinglysning.
Er protokollen mottatt, men det er andre mangler i saken som gjør at du ikke får sendt til tinglysning? I enkelte tilfeller har saken mangler som gjør at skjøtepakken ikke kan sendes tinglysning.
Dersom ditt foretak har satt opp denne løsningen via statusflyt, sjekkliste og fliser vil du kunne endre statusen til f.eks Protokoll mottatt- mangler på sak
Dette kan styres av et sjekkliste punkt eller ved trykke på oppgjørsstatus for å endre status.
Oppdraget vil da legge seg i en flis på din hjemskjerm, slik er det lett å følge opp saken.
Del 10. Restanse sjekk og innhenting av saldo på heftelser
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Det vil nå være naturlig å gjøre en kontroll av legal pant, restanser og innhente saldo på lån tilknyttet eiendommen.
Restanse sjekk
Sjekk av restanser kan gjøres via sjekklistepunkter dersom dette er lagt opp for ditt foretak/avdeling
Malen for å sende en forespørsel vil da ligge i sjekklistepunktet. Trykk på malen i sjekklisten for å sende, maler kan være SMS - e-post og word dokumenter.
Du kan også sende en forespørsel via fanen dokumenter
Gå til (1.) fanen dokumenter og tykk (2.) + legg til mal
Søk opp og velg riktig mal -> trykk Flett (Alt+Enter)
Her kan du søke etter malen du ønsker, Du kan søke generelt, på navn på mal, dokumenttype eller tags. Det er også mulig å kombinere søk f.eks navn + tag.
Infoland
Dersom ditt foretak benytter Infoland til å innhente informasjon kan bestillinger gjøres via Infoland fanen på oppdraget.
Innhente saldo på lån / heftelser
Innhente innfrielsum kan du gjøre i fanen oppgjør under Pengeheftelser
Du huker av hvilken heftelse det gjelder (1.) velger mal i boksen som kommer opp (2.) og trykker flett (3.)
Hvilke maler som fremkommer og du kan velge mellom er satt opp av ditt foretak for deg.
I enkelte sjekkliste punkt kan du ledes til riktig sted dersom dette er satt opp for deg av ditt foretak. Sjekkliste punktet vil da ha et lite ikon med en boks og en pil
, når du klikker på dette vil du komme rett til iboksen hvor handlingen for dette punktet skal gjøres.
Eksempel.
Trykker du på ikonet vil du komme rett til boksen du skal utføre en handling i.
Boksen vil da også bli markert med en ramme.
Del 11. Mottak og lagring av svar på forespørsler
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Lagre en fil på oppdraget
Når du mottar e-poster eller andre filer/dokumenter du vil ha inn på oppdraget legger du dette i filer på oppdraget.
Dette gjør du i fanen filer (1.) og ved å last opp filer (2.)
Velg fil fra din PC.
I boksen for å laste opp fil velger du ønsket navn (1.) en tag om du ønsker det (2.) og mappen filen skal ligge i.
Drag and drop av filer på et oppdrag.
Du kan også laste opp til filer ved drag and drop.
Dette kan gjøres uavhengig av hvilken fane du står i, bare du er på riktig oppdrag!
Dra og slipp en fil inn i Core. Du vil da komme rett til boksen for last opp fil.
Mer om filer finner du i din intercom.
Lagre en fil til et sjekklistepunkt.
Du kan også lagre en fil til et sjekklistepunkt.
Trykk på meny (1.) for kommentarer og dokumenter. I drop down menyen vil du nå få flere muligheter. Det er også mulig å knytte en fil som alt ligger i filer til sjekklistepunktet. Samt å legge til kommentar,nytt eller eksisterende dokument.
For å laste opp en fil og knytte den til sjekklistepunktet.
Trykk Last opp fil (2.)
Du vil nå kunne lagre en fil på samme måte som du lagrer filen på oppdraget. Filen vil knytte seg til sjekklistepunktet. Når en fil er knyttet til et sjekklistepunkt kan du åpne filen ved å (1.) trykke på den(2.)(3.) Rediger, slette og åpne den i ny fane eller laste ned.
Det kan være nyttig å lagre og knyttet filer til sjekklistepunkter for å raskt kunne hente dem opp fra sjekklisten når du trenger dem senere.
F.eks svar fra banker vedr saldo på lån og svar fra forr.fører 🙂
Del 12. Skjøte pakken er tinglyst
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Det er naturlig å hente ny grunnboken for å kontrollere at hjemmel er overført kjøper og evt. pantedokument etc. er tinglyst på eiendommen.
En sjekk av grunnboken kan gjøres under fanen nøkkelnfo (1.) og i boksen grunnbok (2.)
Når kontrollen av grunnboken er gjennomført og funnet i orden vil det igjen være naturlig med en ny oppgjørsstatus.
Endring av oppgjørsstatus kan skje via sjekkliste dersom dette er satt opp av ditt foretak, dette kan du se om ikon av et robothodet er på sjekkliste punktet.
Du kan også endre oppgjørsstatus ved å trykke på oppgjørsstatusen.
Etter endring av oppgjørsstatus vil saken flyttes i flisene dine, forutsatt at ditt foretak har satt opp denne funksjonaliteten for deg. I dette eksempelet, basert på den oppsatte flyten og flisoppsettet, har oppdraget nå flyttet seg til flisen som heter sendt tinglysning. Vi venter nå på at skjøtepakken skal tinglyses:
Del 13. Utbetaling av oppgjør
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Den store dagen er kommet og du skal utbetale oppgjøret🙂
Beregning av renter.
Dette gjøres i fanen oppgjør i boksen oppdraget regnskap.
Renteberegning steg for steg:
Du finner Renteberegning i Fanen Oppgjør på et oppdrag, i området Oppdraget Regnskap
Når man klikker på knappen renteberegning vil det åpnes en pop-up hvor det gis et forslag til utregning av renter til selger og kjøper. I listen ser man en oversikt over de ulike beløpene som er tatt med i beregningen. Her ser man hvilke datoer, beløp og renter det er tatt utgangspunkt i.
Man kan manuelt redigere rentebeløp, rentedato, fra og til dato på beregningen, beløp og renter. Det er også mulig å fjerne linjer og legge til nye.
Alle beløp under ½ rettsgebyr tilfaller megler. Ved behov eller hvis det av annen grunn er nødvendig å utbetale beløpet til selger eller kjøper kan man gjøre det ved å huke av for godskriv minstebeløp til selger for å utbetale beløp til selger.
Man kan velge å føre rentene som kladdebilag eller bokføre bilag.
Når renteberegningen er ferdig vil den legge seg som en PDF-fil i fanen Filer, i mappen Oppgjør. Mer informasjon om renter kan du finne i din intercom.
Postere ny bilag
Har du behov for å legg til bilag i oppdragets regnskap som ikke er en utbetaling kan du gjøre det ved å trykke på +opprett (alt +a)
For å bokføre eller slette bilag må du huke av bilag som skal bokføres eller slettes, du vil da få valget om å bokføre eller slette dem. Valget vil kun fremkomme når det er huket av på bilag hvor dette faktisk er mulig.
Innfrielse av lån
Legge inn innfrielsesbeløp på lån.
Før du skal innfri et lån må du legge inn oppdatert innfrielsesbeløp.
Dette gjør du i boksen pengeheftelser utvide informasjonen ved å trykke på haken helt til venstre i kolonnen eller på linjen (1.) når informasjonen er utvidet vil du får informasjon om pantet (2.) og informasjon om lån som er knyttet til pantet (3.)
Du må trykke på haken til høyre i boksen for lån for å utvide informasjonen om lån (1.)
Du vil da få valget å redigere for lånet nederst i boksen (2)
Du oppdaterer innfrielsesbeløp og innfrielsesdato, evt andre endringer. Trykk lagre.
Legge et lån til utbetaling
Når du skal legge et lån til utbetaling trykker du på + utbetaling
Du vil da komme til denne boksen, kontrollert at betalingen er korrekt, trykk lagre.
Innbetalingen på lån vil nå bli postert i oppdraget regnskap(1.) og legge seg som en bankutbetaling i boksen bankutbetalinger (2.)
Utbetaling til selger og andre utbetalinger på oppdraget.
Alle andre bankutbetalinger som skal foretas på oppdraget må legges inn i boksen Bankutbetalinger
Du legger til nye utbetalinger ved å trykke på + ny bankutbetaling ( alt +b)
Her legger du til alle bankutbetalinger på oppdraget, utbetaling til selger, innfrielse av
restanser, betaling av gebyrer osv. Bilagene du kan benytte er satt opp av ditt foretak for deg.
Sende bankutbetalinger til betaling.
For å sende bankutbetaling til betaling må du markere bankutbetalingen du vil sende trykke Godkjenn valgte utbetalinger. Betalingen vil da bli sendt for godkjennelse og utbetaling.
Mer informajon om bankutbetalinger finner du i din Intercom,
NB! Oversikten over regnskapet for oppdraget ser du øverst i informasjonen i oppgjørsfanen.
Del 14. Innfrielsbrev, oppgjørsoppstilling og andre brev, e-poster og SMS
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Når oppgjøret er utbetalt sendes det gjerne innfrielsebrev, oppgjørsoppstilling og informasjon til forretningsfører osv.
Opprette innfrielsesbrev
Innfrielsebrev kan du lage fra pengeheftelser boksen.
Du må velge heftelsen du skal lage brev for og hvordan det skal lages.
Malene du kan velge blant er satt opp for deg av ditt foretak.
Opprette oppgjørsoppstilling
Oppgjørsoppstillingen genererer i boksen oppdraget regnskap.
Video for generering av oppgjørsoppstilling finner du i din intercom.
Opprette andre brev, e-poster og SMS
Opprettelse av andre brev, e-poster og SMS gjøres via fanen dokumenter i boksen Dokumentmaler. Nødvendig maler for oppdraget kan også være knyttet til sjekklisten om ditt foretak har satt opp dette for deg.
Del 15. Endre status og SMS til selger etter oppgjør er utbetalt.
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Når oppgjør er utbetalt og arbeid knyttet til denne prosessen er utført, er det naturlig at oppdraget får ny status og selger for SMS om at oppgjøret er utbetalt.
Endring av oppgjørsstatus og SMS til selger om at oppgjør er utbetalt kan skje via sjekkliste, dersom dette er satt opp av ditt foretak, dette kan du se om ikon av et robothodet er på sjekkliste punktet og om malen ligger knyttet til sjekklistepunktet.
For å sende SMS til selger, trykk på malen i sjekklisten.
Du kan også endre oppgjørsstatus ved å trykke på oppgjørsstatusen.
Etter endring av oppgjørsstatus vil saken flyttes i flisene dine, forutsatt at ditt foretak har satt opp denne funksjonaliteten for deg. I dette eksempelet, basert på den oppsatte flyten og flisoppsettet, har oppdraget nå flyttet seg til flisen som heter "Etterarbeid"
Del 16. Etterarbeid
NB! Prosessene i oppgjørsfasen for et oppdrag vil naturligvis variere mellom ulike oppgjørsavdelinger. Maler, sjekklister, oppgjørsstatusflyt, fliser og oppdragsbevegelser i flisene vil variere og er styrt av oppsettet som er implementert av ditt foretak. I denne gjennomgangen vil vi bruke en oppsettsmal som vi anser som hensiktsmessig for oppgjør
Sletting av sikring / pantedokument m/ urådighet
Sikring sendes i papir for sletting til Statens Kartverk eller slettes elektronisk via e-tinglysingsløsningen.
Fakturamottak fra kartverket finner du informasjon om i din intercom.
Retur av pantedokument til kjøpers bank
Returner av pant til kjøpers bank når det har oppnådd rett prioritet gjøres med brev eller e-post. Brev eller e-post for dette kan være knyttet til sjekklistepunktet eller må opprettes fra fanen dokumenter i boksen dokumentmaler.
Når etterarbeidet er fullført og sjekklisten er fullført, kan saken arkiveres.
En siste status endring er på sin plass.
Endring av oppgjørsstatus kan skje via sjekkliste dersom dette er satt opp av ditt foretak, dette kan du se om ikon av et robothodet er på sjekkliste punktet.
Du kan også endre oppgjørsstatus ved å trykke på oppgjørsstatusen.
Saken er nå aktivert 🎉