Gå til hovedinnhold
GDPR i Core

Hvordan fungerer GDPR i Core for megler

Oppdatert for over 2 måneder siden

Personopplysninger skal være relevante og begrenset til det som er nødvendig for formålene de behandles for. Vi vil nå gå gjennom noen av funksjonene for håndtering av GDPR i Core. Behandlingsgrunnlag med samtykker, personopplysningsrapport, kundeportal og duplikathåndtering.

Samtykker

Informasjon om hvilke samtykker kunden har gitt finner du under kundebilde - Behandlingsgrunnlag. Her ser du hvor lenge samtykket varer, status for å skjule eller slette samtykket, samt slettedato. Under fane Tidslinje vil man se logg på kunden.

Ved manglende samtykke i Core vil funksjonen være utilgjengelig, f. eks muligheten til å ringe eller sende sms.

Hva betyr det at en kontakt er skjult eller slettet?

En skjult kontakt er synlig der kontakten har en kobling fra før av, for eksempel i interessentlister. En slettet kontakt vil synliggjøres med rød tekst «Kontakt slettet eller utilgjengelig» i systemet. Begge disse tilstandene tar vekk muligheten til å søke opp kontakten fritt.

Personopplysningsrapport

Ved en innsynsbegjæring kan Personopplysningsrapport i pdf hentes ut ved å trykke på Personopplysningsrapport i iboxen Behandlingsgrunnlag. Kunden kan også hente ut rapporten selv i kundeportalen.

Hver gang en Tide-bruker eller en ansatt henter ut denne rapporten, så vil det opprettes et innslag i Tidslinjen til kontakten i Core.

Merk! Kundekortet endrer seg fra hvilket kontor det gjelder. Personopplysningsrapporten er lik over alt.

Kundeportal

For Tide-brukere er det mulig å hente ut hvilken informasjon systemet har lagret om dem, via fane for Personvern i Tide. Her kan kunden selv også trekke tilbake eller gi samtykke.

Når kunden retter en forespørsel om uthenting vil det da genereres et pdf-dokument med en oversikt over fødselsnummer, kontaktinformasjon og legitimasjonsfiler, samt informasjon om deres rettigheter rundt denne informasjonen og generelt personvern.

Duplikathåndtering

For at GDPR-behandlingsgrunnlaget skal ha tiltenkt funksjon er det viktig å unngå duplikater.

Duplikathåndteringen finner du under kundebilde - Duplikathåndtering. Det vil her være mulig å slå sammen duplikater. Før kundekortene slås sammen er det viktig å ta stilling til hvilken informasjon på kunden som er riktig.

For brukere med administratorrettigheter i Core:

Under Administrator og fanen Duplikathåndtering finnes en oversikt over alle kundene systemet har oppdaget med liknende informasjon.

Sensitiv informasjon

Det har blitt lagt til et ikon vedrørende bruk av sensitiv informasjon i en rekke ibokser i Core (For eksempel under Beskrivelse på oppdrag). Dersom man muser over dette ikonet vil det komme opp en liten tekst om at man bør unngå å skrive sensitiv informasjon, ettersom innholdet i feltene kan være synlig for utenforstående.

Her finner du link til artikkel om kryptering av e-post i Core.

Svarte dette på spørsmålet?